Page 70 - 5_waskemeer 1974-1984
P. 70
Plattelandsvrouwen maakte.;i tochtje door Zwitserland
Vorige week hield de afdeling Waskemeer van de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen haar
· "- bijeenkomst in café Sip Ausma. De ingekomen stukken waren eerst aan de beurt. Daarbij
was een uitnodiging van de NCVB voor het bijwonen van de sluitingsavond van deze
vereniging. Ook het 30- jarig bestaan van de eigen afdeling kwam ter tafel, deze feestelijke
gebeurtenis vindt in de komende herfst plaats. Hoe dat gevierd moet worden, is nog een open
vraag. Voor het seizoen 1977 -1978 worden aan de leden suggesties gevraagd, maar daar
kwamen nog niet veel reakties op. Foto's die gemaakt waren van mevrouw Linker uit Leek
met baar poppenveaameling konden deze maand ook worden bewonderd en bijbesteld.
Op 1 april gaan twee dames naar Ureterp voor de bespreking van de ge2.81Delijke avond met
de buurtafdelingen. Een kleine koffiepame en daarna kwam de heer H Hoekstra uit Ureterp
met dia's over Zwitserland, vroeger en nu, waarbij voor de afdeling wel het meest opvallend
was dat daar de vrouwen nog steeds geen stemrecht hebben, maakten de aanwezige dames een
prachtige reis door de Zwitserse berglandsdlappen. Zij .zagen unieke opnamen van gletchers,
bergtoppen, beboste dalen, alpenweiden en fraai zonsondergangen boven en kristal helder
water. Door het feit dat Zwitserland door oorlogen nooit werd geteisterd zijn de oude
binnensteden en dus ook de oude woningtypen voor het nageslacht vrijwel bewaard gebleven.
Ook dat is de moeite van het kijken waard. Eén en ander maakte de avond weer geslaagd.
Tot slot werden nog bloemstekjes uitgedeeld en kunnen de dames weer proberen een mooie,
zo niet de mooiste plant te kweken. De presidente sloot daarna de bijeenkomst.
Op 23 mei 1977 was er een treinkaping bij Yde - De Punt door Zuid -Molukkers en er
Werd door hen ook een school bezet in Smilde
- 68-

