Page 9 - 5_waskemeer 1974-1984
P. 9
Momenteel extra leerkracht
MR. VAN HASSELTSCHOOL
IN WASKEMEER BLIJFT GROEIEN
WASKEMEER. De verwachting bestaat, dat de openbare Meester van Hasseltschool in
Waskemeer, die momenteel 25 leerlingen telt, volgend jaar nog meer groeit.
Er komen waarschijnlijk zeven nieuwe leerlingen bij, terwijl er dan drie de school verlaten.
Dat werd vorige week tijdens de zakelijke ouderavond van de school medegedeeld.
Op dit moment houdt de school een extra leerkracht in de persoon van mevrouw Bos.
Zij geeft de twee hoogste klassen les en is aangesteld voor vijf dagen per week.
Voor deze ouderavond was uitgenodigd de heer L. van der Ley uit Heerenveen, die het
onderwerp " Het kind en de school in deze tijd " behandelde.
De heer Van der Ley sprak er zijn verwondering over uit, dat er slechts zeventien ouders
aanwezig waren. Gezien de geschiedenis van de school, de goede ontwikkeling van de laatste
jaren en de aanstelling van een extra leerkracht moet men volgens de spreker trots zijn op de
school en de bij de onderwijzeressen en moet men belangstelling tonen als ouder voor wat er
gebeurt in die school.
Van de Ley begon zijn lezing met te stellen, dat het gaat over onze kinderen, over gewone
kinderen. De school is van groot belang, de onderwijzeres heeft een belangrijke taak in de
ontwikkeling van het kind. Hij noemde drie taken voor de school om het kind in direct contact
met de maatschappij te brengen : onderwijs geven ( het kind voorbereiden op een
werkmogelijkheid ), opvoeden tot een persoonlijkheid ( uit de voeten kunnen inde
maatschappij ) en het kind helpen om goed en kwaad te leren onderscheiden .
De heer Van der Ley merkte op , dat door de snelle veranderingen in de maatschappij ook de
school verandert. Volgens hem moet het onderwijs worden aangepast aan de eisen en
verworvenheden, omdat er in een jaar basisschool bijzonder veel verandert buiten de school.
" Zou je een kind daarover niets vertellen, dan zou het onwennig in de maatschappij staan ",
aldus Van der Ley in zijn betoog. Hij merkte verder op , dat de veranderingen in de school
geleidelijk gaan, omdat anders zowel onderwijzers als ouders het niet meer bij kunnen
houden. Van groot belang vond Van de Ley, dat de ouders contact onderhouden met de
school. Na afloop van de lezing konden vragen worden gesteld.
Na de pauze volgde het zakelijke gedeelte. In de oudercommissie werd mevrouw A. Kok
( wijkweg 4 ) tot secretaresse gekozen. De aftredende secretaresse mevrouw G. Besteman
( ), werd bedankt en kreeg voor haar werk een boekenbon. Het hoofd der
school, mevrouw P. Rinzema -Biesma , stelde vervolgens enkele schoolse aangelegenheden
aan de orde.
In de rondvraag werd de suggestie gedaan voor het verschaffen van fluor op school. Van de
kant van de aanwezige ouders bestond daar weinig belangstelling voor. Verder was er een
voorstel tot het maken van een schoolbestand . De beide onderwijzeressen , mevrouw A.
Kok en de heer Besteman zullen daar aan gaan werken.
Het was al vrij laat, toen de voorzitter Jan Wtjkstra ( De Kreilen ) , deze ouderavond kon
sluiten.
-7-

