Page 22 - 5_waskemeer 1974-1984
P. 22
INGEZONDEN
Nogmaals bermen Fochteloërveen
Het bestuur van dorpsbelang Fochteloo gaat zowaar de heer Stoker nog overtreffen in het
verzinnen van sterke verhalen over de veiligheid op mijn bedrijf: kinderen moeten via
Ravenswoud naar de school in Fochteloo gebracht worden, omdat er lossende ofladende
vrachtwagens de weg versperren. Maar, geacht bestuur, op mijn bedrijf worden geen
vrachtwagens gelost , daar het te verwerken produkt op mijn bedrijf aanwezig is ( met
uitzondering van nu en dan 'n vrachtje zand voor het inzanden van de bermen, maar daar
heeft toch niemand een hekel aan ? Ook wordt er geen vrachtwagen bij de weg geladen, maar
alleen binnen ons bedrijf, zodat nog nooit een auto heeft behoeven te keren , omdat passeren
onmogelijk werd gemaakt.
Waren er dan geen moeilijkheden met de bermen wat het bestuur mij laat suggereren ?
Natuurlijk waren die er en dat is door mij ook nooit ontkend, maar toegeven. Nu is er al enige
tijd contact met B. en W. om te komen tot een definitieve oplossing. Zolang die om
bepaalde, bij B. en W. bekende redenen, nog niet kan worden gerealiseerd, doen wij onze
uiterste best om alles in goede staat te houden. In de nazomer van 1973 zijn door ons de
bermen opnieuw geslecht en ingezand en wij hebben het zo kunnen regelen dat wij afgelopen
herfst en winter niet van de bermen gebruik behoefden te maken . De mensen die met mij
samenwerken hebben zich daar tot het uiterste voor ingespannen.
U begrijpt niet , schrijft U, waarom ik zo geïrriteerd ben. Voor de duidelijkheid zal ik het voor
U op een rijtje zetten. Een tijd geleden werd ik door de heer Stoker op een
gemeenteraadsvergadering in bedekte termen afgeschilderd als iemand die speelt met
andermans leven, daar bij mijn bedrijf onverlichte voertuigen stonden geparkeerd in de
bermen, hoewel de wettige toelaatbaarheid ervan door een ieder kan worden nageslagen ( ook
1/11 een raadslid wordt geacht de wet te kennen). Nu vijfweken geleden sprak de heer Stoker van
een onhoudbare situatie op mijn bedrijf, terwijl hij ook nu zich eerst wel eens beter op de
hoogte had kunnen brengen van de werkelijke toestand, alvorens zijn sterk overdreven
uitlatingen te plaatsen. Samen met het verhaal van het bestuur in de N.O.S. van vorige week
zal een ieder mijn irritatie wellicht begrijpen.
Mag ik U er tenslotte op attenderen ook eens in Uw dorp rond te kijken hoe het met de
bermen gesteld is. Als u vanaf Tiesinga's bosje uw dorp binnenrijdt met twee wielen door de
berm en een snelheid van plm. 70 km. per uur - ik hoop niet dat U het doet, want de gaten
zijn er erg diep - dan kan het wel eens gebeuren dat dorpsbelang Fochteloo een nieuw bestuur
moet kiezen, omdat U zich nadien stilzwijgend zult moeten ophouden in de buurt van de
klokkestoel. Maar nogmaals, doet U het maar niet, want het zou in niemands belang zijn
Lieuwe D . Akkerman
-20-

