Page 22 - 5_waskemeer 1974-1984
P. 22

INGEZONDEN

       Nogmaals bermen Fochteloërveen

           Het bestuur van dorpsbelang Fochteloo gaat zowaar de heer Stoker nog overtreffen in het
           verzinnen van sterke verhalen over de veiligheid op mijn bedrijf: kinderen moeten via
           Ravenswoud naar de school in Fochteloo gebracht worden, omdat er lossende ofladende
           vrachtwagens de weg versperren. Maar, geacht bestuur, op mijn bedrijf worden geen
           vrachtwagens gelost , daar het te verwerken produkt op mijn bedrijf aanwezig is ( met
           uitzondering van nu en dan 'n vrachtje zand voor het inzanden van de bermen, maar daar
           heeft toch niemand een hekel aan ? Ook wordt er geen vrachtwagen bij de weg geladen, maar
           alleen binnen ons bedrijf, zodat nog nooit een auto heeft behoeven te keren , omdat passeren
           onmogelijk werd gemaakt.

          Waren er dan geen moeilijkheden met de bermen wat het bestuur mij laat suggereren ?
           Natuurlijk waren die er en dat is door mij ook nooit ontkend, maar toegeven. Nu is er al enige
           tijd contact met B. en W. om te komen tot een definitieve oplossing. Zolang die om
         bepaalde, bij B. en W. bekende redenen, nog niet kan worden gerealiseerd, doen wij onze
           uiterste best om alles in goede staat te houden. In de nazomer van 1973 zijn door ons de
           bermen opnieuw geslecht en ingezand en wij hebben het zo kunnen regelen dat wij afgelopen
           herfst en winter niet van de bermen gebruik behoefden te maken . De mensen die met mij
           samenwerken hebben zich daar tot het uiterste voor ingespannen.

          U begrijpt niet , schrijft U, waarom ik zo geïrriteerd ben. Voor de duidelijkheid zal ik het voor
          U op een rijtje zetten. Een tijd geleden werd ik door de heer Stoker op een
           gemeenteraadsvergadering in bedekte termen afgeschilderd als iemand die speelt met
           andermans leven, daar bij mijn bedrijf onverlichte voertuigen stonden geparkeerd in de
         bermen, hoewel de wettige toelaatbaarheid ervan door een ieder kan worden nageslagen ( ook

1/11 een raadslid wordt geacht de wet te kennen). Nu vijfweken geleden sprak de heer Stoker van

           een onhoudbare situatie op mijn bedrijf, terwijl hij ook nu zich eerst wel eens beter op de
           hoogte had kunnen brengen van de werkelijke toestand, alvorens zijn sterk overdreven
          uitlatingen te plaatsen. Samen met het verhaal van het bestuur in de N.O.S. van vorige week
           zal een ieder mijn irritatie wellicht begrijpen.

          Mag ik U er tenslotte op attenderen ook eens in Uw dorp rond te kijken hoe het met de
          bermen gesteld is. Als u vanaf Tiesinga's bosje uw dorp binnenrijdt met twee wielen door de
          berm en een snelheid van plm. 70 km. per uur - ik hoop niet dat U het doet, want de gaten
          zijn er erg diep - dan kan het wel eens gebeuren dat dorpsbelang Fochteloo een nieuw bestuur
          moet kiezen, omdat U zich nadien stilzwijgend zult moeten ophouden in de buurt van de
          klokkestoel. Maar nogmaals, doet U het maar niet, want het zou in niemands belang zijn

                                                                                    Lieuwe D . Akkerman

                                                          -20-
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27