Page 205 - 5_waskemeer 1974-1984
P. 205

·--- - -·---·-----------·------------:-::---~~--=----:--------

 ,,Voorzieningen graag beM~·

PB Waskemèer dringt

 aan op woningbouw

" De uitbreiding van Waskemeer heeft bij ons hoge prioriteit. Woningbouw is noodz.akelijk
om de middenstand, het verenigingswerken de scholen in stand te houden. ". Dat zei de
PlaatseliJlc Belangvoorzitter Jaap Kronemeyer maandagavond tijdens de jaarlijkse
vergadering met de ditmaal uit de wethouders Wietse Duursma en K Maagdendans alsmede
de loco-secretaris H. Jager bestaande afVaardiging van het gemeentebestuur.

   Daarvoor was nogal wat belangstelling, want de z.aa1 bij Anne de Jong was behoorlijk
gewld. Over die woningbouw en de algemene verkeerssituatie bad het bestuur van Plaatselijk
Belang onlangs ook al eens een onderhoud gehad met B. en W. en die beide onderwerpen
werden ook ditmaal weer het meest belicht.

Wethouder Duursma verschafte de aaJ!wezÏgen enige toelichting met betrekking tot stand van
zaken rond de woningbouw. "De particuliere en de premiesector zit momenteel wat op slot,
maar het is duidelijk dat de sociale woningbouw door moet gaan, ook al omdat er een
behoorlijke lijst met woningzoekenden is", w vertelde Duursma. De wethouder wees erop,
dat blijkens bet structuurplan Ooststellingwerf Waskemeer gaat groeien tot een inwonertal
van z.o'n duizend. Dat houdt in, dat er z.o'n zes woningen per jaar gebouwd z.ouden moeten
worden.

Het ontwerp streekplan van de provincie gaat uit van een iets grotere groei voor het dorp
Waskemeer. Daarin wordt een groei van één á anderhalfprocent per jaar genoemd en op die
getallen voortbordurend komt men in het jaar 2000 op 50 inwoners meer uit dan het
structuurplan Ooststellingwerf. De heer Duursma wees erop , dat ook de woonbezetting naar
beneden loopt . " Om gelijk te blijven, 7.0U er dan ook gebouwd moeten worden ".
 De wethouder baalde in dat verband nog even aan, dat de gemiddelde woonbezetting in
Waskemeer in vergelijking met de overige Ooststellingwerfile dorpen hoog te noemen is.
"Het is hier ongeveer 3,S terwijl er enkele dorpen bij zijn met een bez.etting van 2,7.

Duursma maakte duidelijk , dat de z.es á zeven woningen per jaar in Waskemeer alleen tot

stand zouden kunnen komen, als daarvoor voldoende belangstelling is. " De beide
woningbouwcorporaties in de gemeente bouwen natuurlijk alleen, als er genoeg interesse
blijkt te bestaan". Volgens de heer Duursma zijn er momenteel 12 woningzoekenden in
Waskemeer ingeschreven. De wethouder liet weten, dat Waskemeer qua aantal
hwrwoningen nog wel iets achter loopt bij de andere dorpen.

Er werd nog een toelichting gegeven over het nieuwbouwplan noord-oost , waar in de

toekomst 29 woningen een plaatsje zullen vinden. Duursma liet zich daarover redelij»
optimistisch uit , ook al gezien de grond aankopen. " Dat was de laatste jaren vaak een
struikelblok, maar dat gaat nu weer vrij aardig ". Verder werd gedebatteerd over
verkeersveiligheid, met name over de Willem Kroezestraat. Het plan, die straat verkeemrrij
te maken, kreeg indertijd nogal wat tegenstanders, wdat die mogelijkheid van de baan is .
Een andere mogelijkheid z.ou een "afrembocht "aan het eind van de Leidijk zijn .

                                              -191-
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210