Page 113 - 5_waskemeer 1974-1984
P. 113

Waskemeer weer achter bet dambord

Dinsdag 12 september 1978 j.1. opende de damclub Waskemeer haar eerste competitieronde
met 22 spelers, zowel senioren als]unioren samen. De-eerste ronde was als het ware een
treffen tussen senioren en de jeugd., die in alle partijen verloor. Toch mag gerust gesteld
worden dat er veel belovend talent onder de jeugd aanwezig is, hetgeen ook ongetwijfeld later
in de competitie tot uitdrukking zal komen in de nog voor de boeg liggende partijen.

Eddy Schurer verloor van mevr. Pietje Veenboer ; Poppe Hooysma won van Anneke Bies;
Freerk Schuurman won van Loesje Bouma; Ria de Vegt en Lucy van der Veen bleken nog
lang niet opgewassen tegen de heren Evert Veenboer en Wim Veenboer.

De jeugdkampioen van het vorige seizoen ging ten langen leste ten onder tegen J. Rusken en
daarmee was voor Jan Witteveen de eerste match een tegenvaller. Pebe Veenboer , Hendrik
Dijkstra , Harm Meijer en Popke Woudstra lieten ieder twee punten voor zich aantekenen na
hun treffen met respectievelijk Elbrich van der Bij, Luit Haites, Pebe Bouma en Epko
Kronemeijer. Tot slot dient nog vermeld te worden dat Jan Bruinsma in het middenspel
blunderde en Eelze Bies op schijfwinst kwam te staan en later de partij won.

-----------------------------------------~----------------------------~--------·~~~--

Bloemstekjes deden bet goed in Waskemeer

Twintig leden van de afdeling Waskemeer van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen

bezochten vorige week de eerste bijeenkomst van het nieuwe seizoen, onder leiding van

mevrouw Vaartjes. Bloemist T. van Dijk uit Oosterwolde, die al jarenlang klaar staat voor de

traditionele bloemenkeuring, kon in verband met ziekte niet komen. De stek.jes werden deze

keer beoordeeld door de heer Jan Jongsma en mevrouw De Boer. Bij de geraniums ging de

eerste prijs naar mevrouw Fok.je Woudstra, terwijl mevrouw Feenstra de tweede prijs

behaalde. De mooiste fuchsia had mevrouw Dijkstra en de tweede prijs in die categorie was

voor mevrouw Feenstra. De vier prijswinnaressen ontvingen allen een mooie plant. Mevrouw

De Boer leerde de dames hoe van chrysanten een schitterend bloemstukje kon worden

- - - - --gemaakt en de dames hadden dat werk goed in  de vingers.  ---·---------------·---

     --------·--- ------                               -·------

     Attje Keulen -Deelstra vertelde over baar schaatsavonturen

De ijsclub " De Fjouwer Doarpen " organiseerde maandagavond een bijeenkomst van de
leden. Voor die avond was als gaste oud-wereldkampioene Attje Keulen -Deelstra uit
Irnsum uitgenodigd, die de aanwezigen met de belevenissen uit haar schaatscarrière een
boeiende avond bezorgde. Wat de ex-schaatsster te vertellen had was alleszins de moeite
waard en het was dan ook jammer dat de belangstelling wat tegen viel.

Voor de pauze vertoonde Attje Keulen -Deelstra films van diverse evenementen, met daarbij
een toelichting. Na de pauze vertelde zij over de trips naar verschillende landen en
werelddelen. Dat gebeurde op smakelijke wijze. Zo werd er verteld van de kruidensauna' s in
Japan, de koolsoep in het hotel in Leningrad en het vertrek vandaar naar Helsinki. In het hotel
in de Finse hoofdstad bleek echter opnieuw koolsoep op het menu te staan. De oud-
wereldkampioene gaf de aanwezigen een bijzonder duidelijk beeld van al die gebeurtenissen
en dat leverde haar veel waardering op.

-106-
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118